De voordelen van sportdrank

Tijdens het sporten verlies je flink wat vocht. Dit vochttekort wil je snel weer aanvullen, omdat je anders kans loopt op kramp in je spieren. Het is goed om voldoende water te drinken, maar een speciale sportdrank heeft diverse voordelen ten opzichte van water. Wij leggen je uit wanneer je het beste kiest voor een sportdrank.

De voordelen van sportdrank
© Pixabay.com

Water of sportdrank?

Water bevat geen stofjes die het vocht in je lichaam vasthouden, waardoor je water snel weer uitplast. Sportdrank daarentegen bevat zouten, koolhydraten en vitamines die het vocht vasthouden in je lichaam. Zeker tijdens het duursporten is dit beter, omdat je zo voorkomt dat je uitdroogt. Een sportdrankje bestaat uit een mix van water, suikers en zouten en geven je lichaam hierdoor een boost. Sommige drankjes zijn verrijkt met extra vitamines.

Zouten, oftewel elektrolyten, zijn mineralen zoals magnesium, calcium, natrium, kalium en chloor. Magnesium speelt een belangrijke rol bij het voorkomen van kramp, terwijl natrium ervoor zorgt dat het vocht sneller wordt opgenomen. Je krijgt meer dorst en gaat meer drinken. Je lichaam houdt dit vocht weer vast, waardoor belangrijke stoffen niet verloren gaan via je urine.

Energie door koolhydraten

Sportdrank is rijk aan koolhydraten oftewel suikers. Deze zorgen voor meer energie tijdens inspanning. Deze energie is zowel belangrijk voor duursporters als bij explosieve sporten. Veel hardlopers eten een flink bord pasta voordat ze aan een duurloop beginnen, net als dat veel krachtsporters kiezen voor een energiereep boordevol koolhydraten. Of jij kiest voor sportdrank is zeer persoonlijk. Sommige sporters drinken bij iedere training een sportdrankje, terwijl anderen dit voornamelijk voor de zware trainingen bewaren. Bij warm weer is het altijd verstandig om een isotone sportdrank te drinken na het sporten. Door het zweten verlies je namelijk veel essentiële mineralen.

De voordelen van sportdran
© Pixabay.com

Verschillende soorten sportdrank

Er zijn drie verschillende soorten sportdrankjes te onderscheiden: hypertone sportdrank, isotone sportdrank en hypotone sportdrank. Het verschil tussen de verschillende soorten zit hem in de snelheid van opname in je lichaam. Qua smaak heb je de keuze uit tientallen smaakjes, van sinaasappel en citroen tot tropische vruchten. Hypertone drank wordt vooral na de training gebruikt en heeft een hoge concentratie opgeloste deeltjes. Deze drank blijft langer in je maag en wordt minder snel opgenomen dan andere sportdrankjes.

Isotone sportdrank bevat een nagenoeg gelijke concentratie deeltjes als je lichaamsvocht. Hierdoor is dit sportdrankje goed opneembaar voor je lichaam. Wanneer er sprake is van uitdroging wordt er bijvoorbeeld een isotone oplossing toegediend in het ziekenhuis om zo de watervoorraad in het lichaam op peil te houden. Zowel tijdens als na het sporten zorgt dit drankje ervoor dat je eventuele tekorten aanvult.

Dan is er nog de hypotone sportdrank. Dit drankje bevat minder deeltjes dan jouw lichaamsvocht en kan daardoor je maag snel weer verlaten. Water is een goed voorbeeld van een hypotoon drankje. Het is een goede dorstlesser, maar je plast het snel weer uit. De hypotone sportdrank is voornamelijk geschikt voor en tijdens de training.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *