Een koolhydraatarm dieet geeft je een voorsprong bij het afvallen

Afvallen wil iedereen en als het een beetje kan, zo snel mogelijk. Heel eenvoudig omdat een dieet in de meeste gevallen moeilijk is vol te houden. Gelukkig zijn er alternatieve diëten die makkelijker te volgen zijn. Zo biedt het koolhydraatarm dieet een uitstekend alternatief. Het grote voordeel is dat je je niet zelf permanent moet gaan verhongeren en je hypersnel afvalt wanneer je het tenminste op de juiste wijze aanpakt zodat het gevreesde jojo-effect achterblijft.

Een koolhydraatarm dieet geeft je een voorsprong bij het afvallen
© Pixabay.com

Wat valt onder de noemer koolhydraatarm dieet

Een koolhydraatarm dieet legt vooral de klemtoon op voedingsingrediënten met vetten en de nodige eiwitten. Het begrenst koolhydraten zoals fruit, granen en groenten met heel veel zetmeel. Het zogeheten koolhydraatarm dieet wordt heel vaak opgestart om kilo’s af te vallen. Bepaalde koolhydraatarme diëten zorgen nog voor andere uitstekende troeven zoals een vermindering van het diabetes risico type 2.

Waarom volgt iemand een koolhydraatarm dieet?

Uiteraard zijn er heel veel redenen waarom iemand begint met een koolhydraatarm dieet. De belangrijkste argumenten even op een rij:

  • De grootste hoofdreden is om op een snelle manier kilo’s overtollig gewicht kwijt te geraken
  • Het veranderen van eetgewoonten

Een goede raad: consulteer altijd je arts als je wil beginnen met een drastisch afslankdieet. Vooral als je bijvoorbeeld chronische aandoeningen hebt zoals diabetes of lijdt aan een hartkwaal.

Koolhydraatarm dieet wordt in categorieën onderverdeeld

Een koolhydraatarm dieet houdt het aantal koolhydraten gelimiteerd die je verorbert. De koolhydraten worden opgesplitst in volgende categorieën:

  • Eenvoudig natuurlijk

Fructose in verschillende fruitsoorten en lactose in melk

  • Eenvoudig geraffineerd

Dit zijn de pure suikers die worden gebruikt aan tafel of bij je koffie

Een koolhydraatarm dieet geeft je een voorsprong bij het afvalle
© Pixabay.com
  • Complex natuurlijk

Hier worden bonen en volle granen mee bedoeld

  • Complex geraffineerd

Hier valt witte bloem onder

De meest voorkomende natuurlijke koolhydraten zijn:

  • Verschillende fruitsoorten
  • Granen
  • Groenten
  • Noten
  • Zaden
  • Melk
  • Peulvruchten zoals erwten, linzen en bonen

Voedingsmiddelen die typisch zijn voor een koolhydraatarm dieet

Over het algemeen is een koolhydraatarm dieet georiënteerd op sommige niet zetmeelrijke groenten en eiwitten. Een koolhydraatarm dieet beperkt zich bijgevolg tot peulvruchten, granen, fruit, snoep, brood en pasta’s. Dit wordt aangevuld met zaden en noten. Niettemin staan sommige koolhydraatarme diëten kleine porties suikers, groenten en fruit toe. Een dagelijkse beperking van 20 tot 56 gram koolhydraten wordt toegelaten. Omgerekend gaat het om 80 tot 240 calorieën.

De resultaten als je gewicht verliest

Het overgrote deel van de mensen valt af als ze meer bewegen en hun aantal calorieën beperken. Wanneer je voor ogen hebt om tussen de 0,5 en 0,7 kg wekelijks te willen afvallen, dan zal je dagelijks 500 tot 700 gram calorieën minder moeten eten. Het terugschroeven van koolhydraten en calorieën is niet de enige hoofdoorzaak voor het gewichtsverlies bij koolhydraatarme diëten. Sommige wetenschappelijke onderzoeken bewijzen dat je gewicht verliest, omdat de vetten en extra ingenomen eiwitten je helpen geen hongergevoel te hebben waardoor je minder gaat eten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *