Zo is het goed kersen eten

Kersen zijn een van de meest geliefde fruitsoorten, en niet zonder reden. Ze zijn niet alleen heerlijk, maar bevatten ook vitamines, mineralen en plantaardige stoffen met krachtige gezondheidseffecten.

Zo is het goed kersen eten
© Pixabay.com

Hier zijn enkele indrukwekkende gezondheidsvoordelen van kersen.

Rijk aan antioxidanten en ontstekingsremmende stoffen

De hoge concentratie aan plantaardige stoffen in kersen is mogelijk verantwoordelijk voor de vele gezondheidsvoordelen van deze vrucht. Hoewel de hoeveelheid en het type kan variëren afhankelijk van de variëteit, zitten alle kersen boordevol antioxidanten en ontstekingsremmende stoffen.

Dit hoge gehalte aan antioxidanten kan helpen bij het bestrijden van oxidatieve stress, een aandoening die verband houdt met meerdere chronische ziekten en vroegtijdige veroudering. In feite ontdekte één review dat het eten van kersen ontstekingen effectief verminderde in 11 van de 16 onderzoeken en markers van oxidatieve stress in 8 van de 10 onderzoeken.

Deze steenvruchten bevatten ook carotenoïde pigmenten zoals bètacaroteen en vitamine C, die beide ook ontstekingsremmende en antioxiderende eigenschappen hebben.

Kan het herstel van de training stimuleren

Onderzoek toont aan dat de ontstekingsremmende en antioxiderende stoffen in kersen kunnen helpen bij het verlichten van door inspanning veroorzaakte spierpijn, schade en ontsteking.

Zure kersen en hun sap lijken effectiever te zijn dan zoete variëteiten, hoewel beide atleten kunnen helpen.

Zuur kersensap en concentraat blijken het spierherstel te versnellen, door inspanning veroorzaakte spierpijn te verminderen en krachtverlies bij topsporters, zoals wielrenners en marathonlopers, te voorkomen.

Bovendien suggereert enig bewijs dat kersenproducten de trainingsprestaties kunnen verbeteren. Een onderzoek onder 27 duurlopers toonde aan dat degenen die dagelijks 480 mg zure kersen in poedervorm consumeerden gedurende 10 dagen voor een halve marathon, gemiddeld 13 % snellere racetijden hadden en minder spierpijn hadden dan een placebogroep.

Zo is het goed kersen ete
© Pixabay.com

Kan de gezondheid van het hart ten goede komen

Het verhogen van uw inname van fruit dat rijk is aan voedingsstoffen, zoals kersen, is een smakelijke manier om uw hart te beschermen. Veel onderzoeken tonen aan dat diëten die rijk zijn aan fruit in verband worden gebracht met een verminderd risico op hartaandoeningen.

Kersen zijn in dit opzicht bijzonder gunstig, omdat ze rijk zijn aan voedingsstoffen en verbindingen waarvan bekend is dat ze de gezondheid van het hart bevorderen, waaronder kalium- en polyfenolantioxidanten.

Slechts 154 gram ontpitte, zoete kersen levert 10 % van de ADH voor kalium, een mineraal dat essentieel is om je hart gezond te houden.

Het is nodig om een ​​regelmatige hartslag te behouden en helpt overtollig natrium uit uw lichaam te verwijderen, waardoor uw bloeddruk wordt gereguleerd. Dit is de reden waarom hogere inname van kalium in verband is gebracht met een verminderd risico op hartaandoeningen en beroertes.

Bovendien zijn kersen rijk aan krachtige polyfenol-antioxidanten, waaronder anthocyanen, flavonolen en catechines, die kunnen helpen uw hart gezond te houden door te beschermen tegen cellulaire schade en ontstekingen te verminderen.

In feite ontdekte een onderzoek onder 84.158 mensen dat hogere innames van polyfenolen – vooral anthocyanen, flavonolen en catechines – geassocieerd waren met een significant verminderd risico op hartaandoeningen gedurende 5 jaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *