​​3 wetenschappelijk onderbouwde gezondheidsvoordelen van melk

Melk wordt al duizenden jaren over de hele wereld genoten, het is een voedingsrijke vloeistof die vrouwelijke zoogdieren produceren om hun jongen te voeden.

3 wetenschappelijk onderbouwde gezondheidsvoordelen van melk
© Pixabay.com

De meest geconsumeerde soorten zijn afkomstig van koeien, schapen en geiten. Westerse landen drinken het vaakst koemelk.

Melkconsumptie is een fel bediscussieerd onderwerp in de voedingswereld, dus je kunt je afvragen of het gezond of schadelijk is. Hieronder staan ​​3 wetenschappelijk onderbouwde gezondheidsvoordelen van melk. Als je geen lactose-allergie hebt, kun je zo beslissen of melk drinken de juiste keuze voor je is.

Melk zit boordevol voedingsstoffen

Melk is een uitstekende bron van vitamines en mineralen, waaronder ‘zorgwekkende voedingsstoffen’, die door veel bevolkingsgroepen te weinig worden geconsumeerd. Het bevat kalium, B12, calcium en vitamine D, die in veel diëten ontbreken.

Melk is ook een goede bron van vitamine A, magnesium, zink en thiamine (B1). Bovendien is het een uitstekende bron van eiwitten en bevat het honderden verschillende vetzuren, waaronder geconjugeerd linolzuur (CLA) en omega-3 vetzuren.

Geconjugeerd linolzuur en omega-3-vetzuren zijn gekoppeld aan veel gezondheidsvoordelen, waaronder een verminderd risico op diabetes en hartaandoeningen.

De voedingswaarde van melk varieert, afhankelijk van factoren zoals het vetgehalte en het dieet en de behandeling van de koe waar het vandaan komt. Melk van koeien die voornamelijk gras eten, bevat bijvoorbeeld aanzienlijk hogere hoeveelheden geconjugeerd linolzuur en omega-3-vetzuren.

Het is een goede bron van hoogwaardige eiwitten

Melk is een rijke bron van eiwitten, met slechts één kopje dat 8 gram bevat. Eiwitten zijn nodig voor veel vitale functies in uw lichaam, waaronder groei en ontwikkeling, celherstel en regulering van het immuunsysteem.

Melk wordt beschouwd als een “compleet eiwit”, wat betekent dat het alle negen essentiële aminozuren bevat die nodig zijn om uw lichaam op een optimaal niveau te laten functioneren.

3 wetenschappelijk onderbouwde gezondheidsvoordelen van mel
© Pixabay.com

Er zijn twee hoofdtypen eiwitten die in melk worden aangetroffen: caseïne en wei-eiwit. Beide worden beschouwd als hoogwaardige eiwitten. Caseïne vormt het grootste deel van het eiwit dat in koemelk wordt aangetroffen, en omvat 70-80% van het totale eiwitgehalte. Wei is goed voor ongeveer 20%.

Wei-eiwit bevat de vertakte aminozuren leucine, isoleucine en valine, die allemaal verband houden met gezondheidsvoordelen.

Aminozuren met vertakte ketens kunnen bijzonder nuttig zijn bij het opbouwen van spieren, het voorkomen van spierverlies en het leveren van brandstof tijdens het sporten.

Melkvoordelen Botgezondheid

Het drinken van melk wordt al lang in verband gebracht met gezonde botten. Dit komt door de krachtige combinatie van voedingsstoffen, waaronder calcium, fosfor, kalium, eiwit en (in grasgevoerde, volle zuivelproducten) vitamine K2.

Al deze voedingsstoffen zijn essentieel voor het behoud van sterke, gezonde botten. Ongeveer 99% van het calcium in uw lichaam wordt opgeslagen in uw botten en tanden.

Melk is een uitstekende bron van de voedingsstoffen waarop uw lichaam vertrouwt om calcium op de juiste manier op te nemen, waaronder vitamine D, vitamine K, fosfor en magnesium.

Het toevoegen van melk en zuivelproducten aan uw dieet kan botziekten zoals osteoporose voorkomen. Studies hebben melk en zuivel in verband gebracht met een lager risico op osteoporose en fracturen, vooral bij oudere volwassenen. Bovendien is melk een goede bron van eiwitten, een belangrijke voedingsstof voor de gezondheid van de botten. In feite vormt proteïne ongeveer 50% van het botvolume en ongeveer een derde van de botmassa.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *