De populariteit van varkensvlees

Varkensvlees is zowat het meest geconsumeerde rood vlees wereldwijd, ondanks dat het verboden is in bepaalde religies zoals het jodendom en de islam. Het wordt in heel veel gevallen onverwerkt gegeten, maar ook gezouten varkensvlees producten komen heel veel voor. Denk maar in eerste instantie aan spek, ham en worst. Omdat mager varkensvlees heel rijk is aan eiwitten en bovendien mineralen en veel vitamines bevat, is het een ideale aanvulling voor een gezond dieet.

De populariteit van varkensvlee
© Pixabay.com

De proteïnen in varkensvlees

Zoals dit het geval is bij elk vlees, bestaat varkensvlees hoofdzakelijk uit de nodige eiwitten (proteïnen). Enkele naakte cijfers als geheugensteuntje. Het eiwitgehalte van gekookt, mager varkensvlees is plus minus 26 procent vers gewicht. Het eiwitgehalte van mager varkensvlees kan zelfs oplopen tot 89 procent in droge toestand. Het vlees van een varken beschikt over alle 9 essentiële aminozuren die noodzakelijk zijn voor een gezond lichaam. Varkensvlees wordt om die reden beschouwd als de meest complete voedingsbron van eiwitten. Het is een uitstekende voedingsbodem voor revaliderende atleten, bodybuilders, mensen die herstellen na een operatie of andere personen die spieren om één of andere reden moeten opbouwen.

Varkensvlees en de hoeveelheid vet

De hoeveelheid vet bij varkensvlees schommelt gewoonlijk tussen de 10 en 15 procent, maar kan in sommige gevallen een stuk hoger liggen. Voor de goede orde: net als andere rode vleessoorten, bestaat het vlees van een varken voornamelijk uit onverzadigde en verzadigde vetten.

Hoe zit het met de mineralen en vitamines

Varkensvlees beschikt over een rijke bron van mineralen en vitamines, waaronder:

  • De B-vitamine thiamine

Varkensvlees is bijzonder rijk aan thiamine. Dat is een B-vitamine die een levensbelangrijke rol speelt bij diverse functies van het lichaam. Dit in grote tegenstelling met andere rode vleessoorten zoals lams- of rundvlees waar thiamine minder talrijk aanwezig is.

  • Rijk aan selenium

Het is rijk aan selenium. Dit belangrijk mineraal vindt zijn dierlijke voedingsbron in zuivelproducten, eieren, zeevruchten en vlees.

De populariteit van varkensvlees
© Pixabay.com
  • Zink zorgt voor het immuunsysteem

De aanwezigheid van zink is vooral betekenisvol voor het immuunsysteem en het gezonde brein.

  • Vitamines B6 en B12

Vitamine B6 bevordert de goede werking van rode bloedcellen. Vitamine B12 anderzijds bevordert de bloedvorming en de hersenfunctie. Bij een tekort aan deze vitamine kan eventueel schade aan neuronen en bloedarmoede veroorzaken.

  • Minder ijzer dan andere vleessoorten

Varkensvlees bevat eveneens ijzer wat je spijsverteringsstelsel in positieve zin bevordert. Nochtans ligt het ijzergehalte van varkensvlees een stuk lager dan dat je terugvindt bij rund- en lamsvlees.

Varkensvlees: het komt neer op…

Varkensvlees staat bekend als de meest populaire vleessoort ter wereld. Het is sowieso een bron van eiwitten met hoogwaardige kwaliteit. Daarnaast bevat varkensvlees verschillende mineralen en vitamines. Hierdoor kan je training resultaten gevoelig verbeteren en de spiergroei uitstekend onderhouden. Klein minpuntje. De consumptie van te gaar en te weinig verhit varkensvlees moet zoveel mogelijk worden vermeden. Te gaar varkensvlees kan eventueel kankerstoffen bevatten. Rauw of onvoldoende verhit vlees bevat in het slechtste geval parasieten. Matige consumptie van uitstekend bereid vlees van een varken kan bijdragen tot een gebalanceerde gezonde levensstijl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *