Eieren – gezond of niet?

Er wordt vaak het advies gegeven om vooral maar niet te veel eieren te eten. Die ovale stukken kippenafval zitten vol met cholesterol en andere enge dingen die slecht zijn voor je bloedvaten. Beter overschakelen naar een dieet van alleen planten, of, als het dan echt moet, uitsluitend mager vlees. Zoals een gestoomd filetje van de kip die uit dat griezelige ei komt. Dierlijke vetten zijn altijd uit den boze!

Eieren - gezond of niet
© Pixabay.com

Zoals je al aan ons sarcastische toontje merkt, is dit onzin. Eieren bevatten inderdaad cholesterol – maar dat vertaalt zich niet één op één naar een ziekmakend product. En verder zitten er ook opmerkelijk veel voedingsstoffen in die het tikken van een eitje de moeite waard maken. Lees hier waarom je de anti-eierpropaganda niet moet geloven.

Waarom zouden eieren slecht voor je zijn?

Het belangrijkste argument waarom eieren ongezond zijn, dat keer op keer terugkomt, is het feit dat eieren cholesterol bevatten. Dit is een soort vet dat aderverkalking kan veroorzaken, met als uiteindelijke gevolgen hoge bloeddruk, scheuring van de aderwand, hartaanvallen en hersenbloedingen. Een hoge prijs om te betalen voor een omeletje.

Maar de waarheid ligt een stukje genuanceerder. Cholesterol dat je via je ontbijtje binnenkrijgt zorgt namelijk niet direct tot een toename van het cholesterolniveau in je lichaam. Die tweede soort cholesterol ontstaat vooral als je veel verzadigde vetten eet, overgewicht hebt en te weinig natuurlijke vezels eet. Een ei bevalt bovendien zo weinig cholesterol dat je er manden vol van moet eten om hart- en vaatziekten op te lopen.

Eieren - gezond of nie
© Pixabay.com

Waarom is een ei juist gezond voor je?

In eieren zitten daarentegen veel gezonde stoffen die je lichaam uitstekend kan gebruiken. Laten we voorop stellen dat een ei geen superfood of zo is. De nuttige voedingsstoffen in eieren vinden we ook in andere producten. Toch krijg je als je een eitje lepelt onder andere de volgende elementen binnen:

-Eiwitten – een ei zit er zo vol mee dat de stof ernaar genoemd is. Je kan niet zonder eiwitten in je dieet. De aminozuren waaruit een eiwit bestaat worden door je lichaam gebruikt om zijn eigen eiwitten op te bouwen – de bouwstoffen voor je spieren, zenuwcellen, inwendige organen en enzymen.
-Vitamines – in eieren zitten vooral hoge concentraties van de vitamines B1, B5, B6 en B12. Stuk voor stuk zijn dit stoffen die belangrijke processen in je lichaam aanzwengelen.
-Mineralen – vooral calcium (voor sterke botten en spieren), ijzer (voor de aanmaak van nieuwe rode bloedcellen) en fosfor (voor de aanmaak van eiwitten en de nierfunctie).
-Choline – dit is een stof die juist hart- en vaatziektes voorkomt. En dat niet alleen: choline verbetert ook de werking van de hersenen en werkt ontstekingsremmend, waardoor het chronische ziekten kan voorkomen.

Zoals je leest valt het reuze mee met de ‘schadelijke’ effecten van eieren. Zoals bijna alle etenswaren geldt, dat ze weinig kwaad kunnen als ze met mate en als onderdeel van een gevarieerd eetpatroon worden gegeten. Als jij van eieren houdt, laat je dan zeker niet bang maken – bij het ontbijt hoort een ei er gewoon bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *