5 zaden als krachtpatsers die jouw uitgebalanceerd dieet aanvullen

Alle eetbare zaden zijn uitstekende bronnen van essentiële vetzuren, plantaardige eiwitten en vezels. De eiwitten en vezels helpen de honger te stillen en de eetlust te verminderen, terwijl de gezonde vetten helpen om de verzadigingshormonen vrij te maken die je laten weten wanneer je vol zit. Zaden bevatten ook een divers profiel van vitamines en mineralen die kunnen helpen de algehele gezondheid te bevorderen en te behouden.

5 zaden als krachtpatsers die jouw uitgebalanceerd dieet aanvullen
© Pixabay.com

Ze zijn bijzonder voedzaam, wat betekent dat een kleine hoeveelheid een lange weg gaat. Ze kunnen op verschillende manieren gemakkelijk aan je dagelijkse voeding worden toegevoegd, bijvoorbeeld door een handvol toe te voegen aan muesli, smoothies, salades en soepen. Ontdek hieronder de voedingsvoordelen van 5 superzaden.

1. Chia-zaden

Chia-zaden zitten boordevol voedingsstoffen en worden gewoonlijk een superfood genoemd. Chia-zaden zijn een van de rijkste natuurlijke plantaardige bronnen van omega-3-vetzuren en zijn een geweldige bron van plantaardige eiwitten, antioxidanten en vezels.

Wanneer ze worden geweekt, worden chiazaadjes geleiachtig en kunnen ze worden gebruikt om voedsel te verdikken, zoals soepen, sauzen, jam, of als vervanging van eieren bij het bakken. Ongeweekt kunnen ze over ontbijtgranen, smoothiekommen en salades worden gestrooid.

2. Gepelde hennepzaden

Van gepelde hennepzaden wordt de buitenkant verwijderd, waardoor je het zachte, taaie midden krijgt dat veelzijdig en gemakkelijk te gebruiken is. Hennepzaden bestaan ​​voor 33% uit eiwitten (wat hoger is dan quinoa) en bevatten alle 20 aminozuren, inclusief de negen essentiële aminozuren die ons lichaam zelf niet kan produceren. Dit maakt van hennep een complete eiwitbron. Hennepzaden bevatten ook veel essentiële vetzuren, omega-3 en omega-6, die helpen bij het functioneren van ons immuunsysteem en essentieel zijn voor het voeden van onze hersenen. Ze kunnen worden toegevoegd aan smoothies, gebruikt worden als salade of soeptopper en je kunt er heerlijke hennepmelk mee maken!

3. Lijnzaad

Lijnzaad is een geweldige bron van omega-3, omega-6, plantaardige eiwitten en mineralen zoals mangaan, thiamine en magnesium. Lijnzaad bevat weinig koolhydraten maar extreem veel vezels, zowel oplosbare als onoplosbare.

Ze zijn verkrijgbaar in zowel een gouden als bruine kleur. Er zijn weinig tot geen verschillen qua voedingswaarde tussen de twee variëteiten. Om te helpen bij de spijsvertering en opname, kan lijnzaad het beste worden geconsumeerd nadat ze zijn geweekt, gemalen of gekiemd. Net als chiazaad kan geweekt lijnzaad worden gebruikt als vervanger van eieren of als bindmiddel. Lijnzaad kan ook gebruikt worden als toevoeging aan muesli, smoothies en meer.

5 zaden als krachtpatsers die jouw uitgebalanceerd dieet aanvulle
© Pixabay.com

4. Pompoenzaden

Pepita’s of pompoenzaden zijn afkomstig van specifieke pompoensoorten waardoor de zaden zonder schaal in de pompoen kunnen groeien – in tegenstelling tot het wit van de zaden die je in gewone pompoensoorten aantreft. Ze bevatten veel eiwitten, gezonde vetten en vezels. Daarnaast bevatten ze ook waardevolle mineralen zoals magnesium, mangaan, fosfor, zink en ijzer. Pepita’s kunnen als tussendoortje worden gegeten of aan salades worden toegevoegd voor een beetje knapperigheid. Als ze licht geroosterd zijn, zijn ze heerlijk gestrooid over gebakken groenten of als soeptopper.

5. Stiermarken pompoenzaden

De Stiermarken pompoenzaden zijn afkomstig, zoals de naam doet vermoeden, van een pompoen in Stiermarken (Oostenrijk). Hij wordt speciaal gekweekt voor het zaad. De zaden zijn van nature schaalloos en groter van formaat, donkerder groen van kleur en rijker van smaak dan andere pompoenzaden. Ze lijken qua voedingswaarde op de gewone pompoenzaden, en zijn een geweldige bron van eiwitten, gezonde vetten en essentiële vitamines en mineralen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *