Noten, heel gezond!

Noten bestaan eigenlijk vooral uit vet, maar laat je hierdoor niet afschrikken. Noten bevatten namelijk vooral de goede, onverzadigde vetzuren. Het is erg belangrijk dat je juist deze gezonde vetten kiest. Het eten van noten en zaden wordt vaal gelinkt aan een gezonde levensstijl omdat het LDL- cholesterolgehalte verlaagd wordt en daardoor ontstaat er een kleiner risico op het ontstaan bepaalde chronische aandoeningen.

Noten, heel gezond!
© Pixabay.com

Hoeveel noten per dag?

Eigenlijk is een handje noten per dag (25 gram) voldoende, hou je het bij deze hoeveelheid dan profiteer je optimaal van de voordelen. Als je meer eet, krijg je natuurlijk ook weer meer calorieën binnen, wat niet wenselijk is. Zoals al gezegd verlagen noten je LDL-cholesterol, dit helpt je bloedvaten gezond te houden. Naast dit gunstige effect, leveren noten ook veel goede voedingsstoffen zoals eiwit, ijzer, vezels en onverzadigd vet.

Zijn alle noten even gezond?

Op zich zijn alle ongezouten pinda’s en noten goed voor je, zowel rauw, dus ongebrand, en geroosterd. Kies voor cashewnoten, amandelen, paranoten, hazelnoten, walnoten, pecannoten, pistachenoten of een combinatie ervan. Pinda’s zijn officieel eigenlijk peulvruchten, maar omdat zo qua samenstelling zo op noten lijken, vallen ze ook onder de gezonde noten.

Wat zijn de verschillen tussen de noten?

Ongebrande noten
Als je kijkt naar de ongebrande noten dan zie dat deze alleen de eigen aanwezige voedingsstoffen bevatten, de noten zijn namelijk niet bewerkt. Voorbeeld van noten die nooit gebrand worden zijn paranoten en walnoten.

Gebrande noten
Deze noten worden gefrituurd in olie. Ze bevatten daardoor iets minder mineralen en vitamines dan de ongebrande noten. Maar op zich maakt het voor de gezondheidswaarde van de noten niet veel uit, omdat ze sowieso al veel gezonde onverzadigde vetten bevatten. Daardoor wordt tijdens het branden vrijwel geen olie meer opgenomen. De gebrande noten bevatten dus ongeveer evenveel vet als de ongebrande (rauwe) noten.

Noten, heel gezond
© Pixabay.com

Geroosterde noten
Deze noten zijn geroosterd met droge lucht, er komt dus geen olie aan te pas.

Notenpasta als broodbeleg

Je kunt je boterham beleggen met een lekkere notenpasta van 100% noten of een pindakaas van 100% pinda’s. Zo’n besmeerde boterham telt dan ook mee als een handje noten. Het is wel belangrijk om even het etiket goed te bekijken of er echt geen suiker of zout aan de pasta is toegevoegd, anders is de pasta gelijk een stuk minder gezond.

Ben je vegetariër? Eet dan vooral regelmatig noten!

Noten bevatten namelijk selenium. Vegetariërs eten geen vlees dus ze moeten een andere bron voor selenium vinden. Het mineraal selenium is in combinatie met vitamine E een ijzersterke antioxidant. Het gehalte varieert tussen de diverse noten. De paranoten bevatten vooral veel selenium, dit in tegenstelling tot hazelnoten en amandelen, die erg weinig selenium bevatten. Houd je wel aan de richtlijn van één handje noten per dag, zo voorkom je dat je teveel selenium binnenkrijgt.

Variëren met noten

Er zijn verschillende lekkere recepten met noten te vinden. Maak bijvoorbeeld eens een lekker quinoasalade met sinaasappel, dadels en pistachenoten of een toetje met yoghurt fruit en walnoten. Heerlijk, maar ook gezond!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *