Het mediterraan dieet en de gezondheidsvoordelen

Je hebt het wellicht al ooit her en der gelezen. Een mediterraan dieet helpt bij het bestrijden van diabetes, hartaandoeningen, bepaalde kankervormen en cognitieve achteruitgang. Het zou de hoofdsleutel vormen tot een evenwichtige gezondheid. Maar welke parameters zorgen ervoor dat het mediterrane dieet zo goed onze gezondheid bevordert? Een klein overzicht over de gezondheidsvoordelen van de zonnige zuiderse keuken.

Het mediterraan dieet en de gezondheidsvoordelen
© Pixabay.com

Het mediterraan dieet: wat is de definitie hiervan?

Als je wegdroomt van mediterraan voedsel, denk je misschien dadelijk aan een verrukkelijke pasta of pizza uit Italië of lamskoteletten met kruidige oregano uit Griekenland. Maar deze gerechten op het menu vallen niet onder het vlaggenschip ‘Mediterraan’. Een op en top mediterraan dieet is helemaal gebaseerd op groenten, traditionele fruitsoorten, noten, bonen, zeevruchten, olijfolie en regionale zuivelproducten. Dat waren de eetgewoonten die de bewoners uit Kreta, Griekenland en Zuid-Italië verorberden toen hun percentages chronische ziekten tot de laagste van de wereld behoorden en de levensverwachtingen de hoogste van de wereld waren.

Het mediterraan eten is meer dan alleen maar eten, het is een levensstijl

Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Het mediterrane dieet omvat niet enkel maar het eten van gezond en vers voedsel. Samen met anderen van het eten genieten en dagelijks bewegen is een levensstijl. De combinatie van socialiseren en dagelijkse bewegingsoefeningen werken de mentale gezondheid en het humeur in de hand. De switch maken van pasta en pepperoni naar avocado’s en vis kan misschien in het prille begin moeite kosten, maar het helpt je wel naar een langer en gezonder leven.

De voordelen van de gezondheid met het mediterraan dieet

  • Beroertes en hartaandoeningen voorkomen

Het op de voet volgen van een mediterraan dieet zorgt dat je minder brood eet. Dit geldt ook voor volledig bewerkte voedingsmiddelen en rode vleesproducten. Daarnaast beveelt het mediterraan dieet rode wijn aan in plaats van sterke drank of biersoorten.

Het mediterraan dieet en de gezondheidsvoordele
© Pixabay.com
  • Spierzwakte met 70 procent verminderen

Wanneer je tot de categorie van iets oudere volwassenen behoort, kan een mediterraan dieet het risico tot het ontwikkelen van spierzwakte drastisch verminderen. Dit kan zelfs tot 70 procent gaan.

  • Het risico op Alzheimer zakt zienderogen

Medisch onderzoek heeft uitgewezen dat het mediterraan dieet de bloedsuikerspiegel, de algemene gezondheid van de bloedvaten en de cholesterol na verloop van tijd zo ingrijpend gaat beïnvloeden dat dementie en de ziekte van Alzheimer tot een minimum worden herleid. Dit geldt ook voor de ziekte van Parkinson waarbij het groot aantal aanwezige antioxidanten voorkomen dat de ziekte zich gaat ontwikkelen.

Het beschermt tegen diabetes type 2

Het mediterraan dieet is rijk aan vezels die op een trage manier worden verteerd, helpen een handje om het gewicht onder controle te houden en voorkomt plotse schommelingen in de bloedsuikerspiegel.

Algemene conclusie

Het mediterraan dieet omvat het maken van duurzame, langdurige veranderingen in het voedselpatroon. Over het algemeen moet een persoon zich focussen naar een dieet dat rijk is aan (natuurlijk) voedsel waaronder volle granen, gezonde vetten en talrijke groenten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *