Tarwe: een veelzijdige graansoort

Iedereen heeft het over tarwemeel , maar ondanks de “wholefood”-trend en de biologische hausse zijn niet veel mensen bekend met tarwe als graankorrel om mee te koken. Hoog tijd om dat te veranderen! Want tarwe is zeker een van de gezondste dingen die je kunt opdienen.

Tarwe een veelzijdige graansoort
© Pixabay.com

Tarwebloem is meestal makkelijk te verteren. Witte tarwebloem is een goede keuze, vooral als je een gevoelige maag hebt of als je volle granen niet goed verdraagt. Het bevat een relatief hoge hoeveelheid proteïne. Wie graag eiwitrijk eet, zal zeker betere bronnen vinden. maar toch bevat 100 gram tarwe ruim tien gram proteïne.

Wat je moet weten over tarwe

Tarwe is, na maïs, het meest verbouwde gewas ter wereld en een van de oudste voedingsmiddelen. Deze graansoort  was 8000 jaar geleden al bekend. In biologische winkels vind je granen, vlokken en meel van gemaakt van tarwe. Ook spelt, de meest recente voorouder van de huidige tarwe, is sinds een paar jaar weer in opmars.

Conventioneel of biologisch

In de conventionele landbouw wordt alleen zogenaamde hoogwaardige tarwe geteeld. Hij heeft veel water nodig en vaak ook chemicaliën, omdat zijn aren gevoelig zijn voor schimmels omdat ze zo dicht bij de grond staan. Maar uiteindelijk levert het de meeste winst op en daarom zet het de toon, ondanks zijn nadelen. Tarwe is namelijk de graansoort die tot op de dag van vandaag het meest wordt gebruikt als meel voor brood, gebak en banket.

Een goed alternatief voor de gebruikelijke tarwe, afgezien van spelt, is tarwe van biologische teelt. Vandaag is er een hernieuwde belangstelling voor de teelt van deze robuuste tarwevariëteiten, omdat de landbouwers het grotendeels zonder landbouwchemicaliën kunnen stellen. In het algemeen hoeft echter nauwelijks rekening te worden gehouden met residuen van bestrijdingsmiddelen in tarwe. Deze zijn sinds het einde van de jaren vijftig gestaag gedaald en komen tegenwoordig bijna nooit meer boven de voorgeschreven grenswaarden uit.

Tarwe een veelzijdige graansoor
© Pixabay.com

Gedroogde tarwe is lang houdbaar en met 70 procent zetmeel en meer dan tien procent eiwit zo voedzaam dat het eeuwenlang een van de belangrijkste middelen van bestaan is geweest. Terwijl tarwe tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar bekend is als leverancier van meel, waardeerden onze voorouders het graan nog steeds als een gezond en veelzijdig voedingsmiddel. Het is pas met de opkomst van “volkoren” enkele decennia geleden dat deze voordelen opnieuw onder de aandacht zijn gekomen van gezondheidsbewuste fijnproevers. Tegenwoordig zijn volkoren tarwekorrels weer verkrijgbaar in natuurvoedingswinkels en reformwinkels. Je vindt er ook zemelen, grutten en vlokken van volkoren tarwe.

Hoe gezond is tarwe

Het is geen wonder dat tarwe sinds mensenheugenis bijna overal ter wereld een van de belangrijkste basisvoedingsmiddelen is. Het hoge eiwitgehalte maakt tarwe tot een belangrijk voedingsmiddel, vooral voor vegetariërs en veganisten. Al wie belang hecht aan sterke zenuwen en een gezonde spierfunctie, heeft baat bij de B-vitamines en mineralen die ook in overvloed aanwezig zijn.

Het is super voor de spijsvertering: met maar 100 gram tarwe dek je bijna 50 procent van je dagelijkse behoefte aan voedingsvezels. Dit komt natuurlijk ook degenen ten goede die op hun figuur willen letten of gewicht willen verliezen. Door de vezels voel je je sneller voller en krijg je minder snel weer honger.

Dat tarwebloem zo populair is bij bakkers, is niet in de laatste plaats te danken aan het hoge glutengehalte. Het overvloedige gluten zorgt ervoor dat deeg soepel wordt en gemakkelijk vorm te geven is, en bakwaren gemaakt van tarwebloem zijn bijzonder luchtig. Juist dit voordeel wordt een nadeel voor mensen met coeliakie: ze hebben een levenslange intolerantie voor gluten en mogen geen tarwe in welke vorm dan ook eten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *